نفت در روزنامه‌های امروز/ روسیه پای سفره نفت ایران


🔻امروز شنبه ۵ بهمن ماه روزنامه ایران در گزارشی با عنوان ۵ رقیب پای سفره ایران نوشت: در سال 2019، بازار نفت تغییرات پنهانی را تجربه کرد که اگرچه در روند قیمت‌ها اثر نداشت، اما در روابط میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این کالا مؤثر بود. این تغییر که نتیجه اعمال تحریم‌های امریکا بر تولیدکنندگان نفت خام بود، بازار نفت کشورهایی مانند ایران و ونزوئلا را در اختیار سایر تولیدکنندگان قرار داد و آنها پای سفره نفت تحریم شده ایران نشستند.تازه‌ترین آماری که این مسأله را به نمایش می‌گذارد، گزارش وزارت توسعه اقتصادی روسیه است. به گزارش ایرنا، در این گزارش آمده که «صادرات نفت روسیه در سال گذشته به‌دلیل تحریم برخی کشورها از سوی امریکا رشد چشمگیری را تجربه کرده است. به‌طور مثال صادرات نفت این کشور به ترکیه در ۱۱ ماه سال ۲۰۱۹، به‌دلیل آغاز خرید مراکز پالایش نفت آنکارا از مسکو پس از تحریم نفتی امریکا علیه ایران ۴.۵ برابر افزایش یافته است.»

🔻 در بخش دیگری از این گزارش آمده: بر اساس آنچه کشورهای خریدار نفت می‌گویند، اکنون نفت امریکا، روسیه، عراق، عربستان و همین‌طور میعانات گازی قطر، برجسته‌ترین جایگزین‌های نفت ایران هستند. حتی شنیده می‌شود که صادرات نفت امریکا به اروپا در این مدت افزایش داشته است. مرتضی بهروزی فر، عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در این باره می‌گوید: «امریکا که 15 سال پیش حدود 12 میلیون بشکه در روز واردات داشت، الان صادرکننده نفت است و در مقاطعی فقط زیر یک میلیون بشکه نفت خام سنگین، بنا به نیاز پالایشگاه‌های خود، وارد می‌کند. این کشور که در حال افزایش صادرات نفت خود است، بخشی از بازار ایران را گرفته است.»

🔻 دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان هراس نفت از ویروس چینی نوشت: خبر شیوع ویروس کرونا در چین به سقوط طلای سیاه منجر شد، به‌طوری‌که برنت، نفت شاخص بازار اروپا با ثبت چهار روز متوالی افت قیمت، در مجموع ۵ درصد کاهش یافت و روز گذشته در کمترین سطح خود در ۸ هفته اخیر معامله شد. شیوع ویروس کرونا موجب تشدید نگرانی‌ها از سمت تقاضای بازار نفت شده است، بازاری که پیش از شیوع این ویروس نیز پیش‌بینی می‌شد در نیمه اول سال ۲۰۲۰ با مازاد عرضه دست و پنجه نرم کند.

🔻 در بخش دیگری از این گزارش آمده: قیمت نفت برنت از روز سه‌شنبه هفته گذشته به‌دنبال افزایش نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا در چین در مسیر کاهشی قرار گرفته و طی این مدت بیش از ۵ درصد افت را به ثبت رسانده است. روز گذشته این نفت شاخص تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۶ به وقت تهران) با ۲۵ سنت کاهش معادل ۴/ ۰ درصد، ۷۹/ ۶۱ دلار بر بشکه معامله شد که نسبت به قیمت‌های ابتدای هفته حدود ۵/ ۳ دلار کاهش را نشان می‌دهد. وست تگزاس اینترمدیت، طلای سیاه شاخص در بازار آمریکا نیز تحت‌تاثیر نگرانی‌ها از انتشار ویروس کرونا بیش از ۵ درصد افت قیمت را تجربه کرده و روز گذشته نیز با ثبت ۱۴ سنت کاهش در محدوده ۵/ ۵۵ دلار بر بشکه نوسان کرد.
۵ بهمن ۱۳۹۸ ۱۱:۱۹
تعداد بازدید : ۳۲۶